فناوری اطلاعات

این وبلاگ رو تقدیم می کنم به مادربزرگم که سرآغاز موفقیت من از اوست

کمال مدیریت

شناخت نیازها، رهبری و جهت دهی نیاز، و برقراری ارتباط مؤثر منجر به کمال مدیریت می شود.
کمال واقعی مدیر متشکل از 5 تعهد زیر است:

  1. تعهد نسبت به مشتریان
  2. تعهد نسبت به سازمان
  3. تعهد نسبت به خود
  4. تعهد نسبت به افراد و گروه کاری
  5. تعهد نسبت به کار

١- تعهد نسبت به مشتری:

  • مدیر کمال جو به مشتری خدمت می کند
  • مشتریان را می شناسد
  • مصمم است که نیازهای مصرف کنندگان خدمات و محصولات سازمان را برآورده کند
  • نه تنها به بازخور مصرف کنندگان خدمات و محصولات سازمان توجه می کند بلکه آنان را به دادن بازخور تشویق می کند.
  • به گونه ای عمل می کند که مسائل مشتریان به موقع حل گردد
  • برای مشتریان اهمیت قائل می شود
  • پیوسته مصرف کنندگان خدمات و محصولات سازمان را در اولویت قرار می دهد
  • اهمیت آنان را به کارکنان گوشزد می کند
  • از اظهار نظرهای مخرب نسبت به آنان جلوگیری می کند
  • خود را به رضایت خاطر بلند مدت بیشتری از سود کوتاه مدت سازمان متعهد می داند.

2- تعهد نسبت به سازمان:

  • مدیر کمال جو سازمان را می سازد
  • رسالت و مأموریتهای سازمان را می داند و مورد حمایت قرار می دهد
  • از اظهار نظرهای مخرب نسبت به سازمان و مدیران سطوح بالا اجتناب می کند
  • حس افتخار به کار در سازمان را به کارکنان القا می کند
  • مدیر عالی را حمایت می کند
  • از مدیران سطوح بالاتر به شکل مثبت یاد می کند
  • شخصاً از تصمیم های مدیران عالی حمایت می کند
  • سرزنشها را متوجه مدیران سطوح بالا نمی کند
  • ارزشهای اساسی سازمان را می شناسد، رعایت می کند و به کار می بندد
  • دیگران را به رعایت ارزشهای اساسی سازمان در کار ترغیب می کند
  • هنگامیکه ارزشهای اساسی سازمان رعایت نشده باشد اقدامهای اساسی انجام می دهد.

3- تعهد نسبت به خود

  • مدیر کمال جو در فکر و عمل استقلال دارد
  • از اعتقادات شخصی خود دفاع می کند.
  • مسئولیت و مالکیت تصمیمها را به عهده می گیرد
  • در آزمودن فکرهای جدید مخاطره معقولی را می پذیرد
  • به کسب کمال بیشتر علاقه مند است تا حفظ موقعیت
  • تواناییها و مهارتهای لازم را در خود بوجود می آورد
  • در برخورد با دیگران انسجام شخصیتی از خود نشان می دهد
  • از خود تصویر مثبتی ارائه می دهد
  • به عنوان مدیر اعتماد می کند
  • از انتقاد مخرب نسبت به خود اجتناب می ورزد

4- تعهد نسبت به افراد

  • نشان دادن علاقه و شناسایی مثبت به کارکنان: نشان دادن علاقه و دادن شناسایی به افراد با تمرکز بر نقاط قوت آنان حالتی را بوجود می آورد که همچون قهرمانان در خود احساس قهرمانی کرده و همانند آنان نیز عمل کنند
  • دادن بازخور ارشادی: باید محیطی را فراهم کرد که افراد به یکدیگر احترام گذاشته و با همدیگر متواضعانه برخورد کنند
  • ترغیب آنان به ارائه فکرهای خلاق: ترغیب فکرهای خلاق بیانگر علاقه به دیگران است و پیشرفت فردی و گروهی را تقویت می کند.

5- تعهد نسبت به کار:

  • حفظ تمرکز صحیح بر کار: مدیر کمال جو توجه هریک از افرادش را بر آنچه که مهمتر از همه است متمرکز می کند
  • ساده کردن کار: مدیر کمال جو حس حرکت در جهت صحیح و مثبت و ثمر بخش بودن نتایج تلاش در کارکنان را بر می انگیزد
  • اهل عمل بودن: انسانها نسبت به آنچه که احساس می کنند مهم است شور و هیجان نشان داده و وارد عمل می شوند
  • روشن کردن اهمیت کار: کمال در انجام یک کار، به کسب نتایج مورد انتظار منوط است

  
نویسنده : ; ساعت ۸:۱٢ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۸/۱٠/٢٤